Když hypotéku, tak jedině s akční cenou
Když hypotéku, tak jedině s akční cenou
Banky v letošním roce na nic nečekaly a od začátku roku střídají jednu kampaň za druhou. Za uplynulé 4 měsíce registrujeme 95 akčních nabídek. Loni za stejné období to bylo 78. Kromě nárůstu počtu kampaní v letošním roce pozorujeme také prodlužování období trvání kampaní. Výsledkem příznivých cen a dostupnosti hypoték je rekordní objem sjednaných hypoték převyšující loňské výsledky o více než 8 mld. Kč. Celkově banky za první čtvrtletí rozpůjčovaly prostřednictvím hypoték více než 38 mld. Kč.
Z pohledu struktury akčních nabídek letos i nadále převažují kampaně spočívající v úspoře na poplatku za zpracování úvěru (37 %). Vedle toho samozřejmě banky lákají na snížení úrokových sazeb: 19 % akcí spočívalo v dočasně snížené sazbě (sazba je zpravidla vyhlašovaná bankou plošně), v 10 % případů banky nabízely slevu na úrokové sazbě. Tuto slevu získávají pouze vybraní klienti po splnění bankou daných podmínek (doba splatnosti, fixace, pojištění apod.). Vzhledem k erozi standardních poplatků za vyřízení a správu úvěru, které pomalu mizí ze sazebníků bank, nabízejí banky stále častěji akční slevu či odpuštění poplatku za vyhotovení odhadu zástavní hodnoty nemovitosti. Podíl těchto kampaní jsme začali sledovat na konci loňského roku, letos se “odhady” podílely na celkovém počtu realizovaných kampaní 8 procenty.
Úrokové sazby na křižovatce?
Na konci dubna registrujeme znatelný nárůst úrokových sazeb na mezibankovním trhu. Ceny na 3,5 i 10 letém úrokovém swapu vzrostly skokově o více desetinu procentního bodu, což by mohlo signalizovat obrat ve vývoji úrokových sazeb hypoték. Podobný skokový nárůst jsme však zaznamenali na konci února a v praxi se nic nedělo, ba naopak. Nabídkové sazby dál pokračovaly v poklesu a hodnota titulního indexu klesla v součtu o bezmála 2 desetiny procenta. Apetit bank po nových hypotékách je obrovský a je zřejmé, že podobné výkyvy dokáže trh absorbovat. Podle dat MMR se téměř všem bankám v prvním čtvrtletí dařilo v objemu nově sjednaných hypoték výrazně růst, což ještě podpoří jejich růstové ambice.
Poptávka po hypotékách a zájem bank o nové klienty a snaha o navýšení tržního podílu budou tedy podle našeho názoru i nadále pozitivně působit na možný další pokles úrokových sazeb. Tempo poklesu indexu nabídkových sazeb Golem Finance 70 a následně i Fincentrum Hypoindexu však pravděpodobně zpomalí a přiblíží se hranici 2 %. Zda, a případně kdy, by mohla být prolomena hranice 2 procent, si nyní netroufáme říct. Individuálně však platí, že klienti s bezproblémovou úvěrovou historií, dostatečnými příjmy a alespoň 10 % vlastních prostředků mohou dosáhnout na sazby pod touto hranicí. Záleží na výběru správné banky a vyjednávacích schopnostech klienta nebo hypotečního specialisty.
zdroj:realitní zpravodaj